Поиск по этому блогу

суббота, 14 февраля 2015 г.

                               
       ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
        НА УРОКАХ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА
      Служава Людмила Олександрівна,
       Учитель-методист  музичного мистецтва  вищої  категорії  
       Бердянської багатопрофільної гімназії №2,
       Запорізької обл..
     Із досвіду роботи
          
Вступ

Головним завданням реформування освіти поставленим у державній національній програмі є запровадження в навчально-виховній роботі нових педагогічних інноваційних технологій. Музична освіта , яка заснована на новітніх педагогічних технологіях, виступає основою творчого розвитку духовної культури особистості. Пошук нових ідей , нових шляхів спонукає звернути увагу на використання  інноваційних технологій на уроках художньо-естетичного циклу. Музичне мистецтво відкривається перед дитиною як процес становлення художнього образу  через різні форми художнього втілення (літературні, музичні, образотворчі). Урок музичного мистецтва  стає не просто уроком розвитку сенсорних музичних здібностей, а уроком мистецтва, коли розвиваються всі психічні процеси: сприйняття, мислення, пам'ять, увага й, зокрема, музичні здібності: тембровий слух, відчуття ритму, музичне мислення і т.д. Як же проводити уроки музичного мистецтва, щоб вони були різноплановими, цікавими,сучасними, корисними і цілком демократичними?


Запровадження мультимедійних технологій на уроках музичного мистецтва
Настав час для активного використання мультимедійних технологій у процесі навчання.
Комп’ютерні технології можна використовувати в навчальному процесі для підвищення його ефективності, зацікавленності та розвитку учнів.


Запровадження мультимедійних технологій на уроках музичного мистецтва забезпечує вирішення завдань всебічного розвитку природних, творчих здібностей учнів, а саме:
      ·    відчуття простору, форми, контрасту, динаміки, кольорової палітри.
         асоціативного сприйняття і мислення на основі художнього і музичного матеріалів;
         фантазії і художньої уяви;
         розуміння поняття ритму в природі і мистецтві;
     Деякі програмні засоби допомагають розвивати у учнів загально-навчальні та спеціальні навички, а також навички мислення високого рівня значно швидше й ефективніше,ніж під час використання традиційних засобів.


Використання мультимедійних технологій  на уроках музичного мистецтва

Використання мультимедійних технологій дозволяє залучити учнів до такої діяльності:
          пошукової роботи під час вивчення народної творчості, української музичної культури, творчості композиторів світу тощо;
         створення творчих робіт;
         оформлення результатів своїх досліджень у вигляді методу проектів за певними темами.
Так, використовуючи в навчальному процесі створені учнями мультимедійні презентації, публікації та вебсайти, можна розвивати в них такі навчальні вміння та навички: презентація –усний виступ перед аудиторією; вміння стисло формулювати свою думку; використання різних мультимедійних засобів і можливостей (зображення, звукозаписи, відео файли та інше).
Публікація – використання нових речень, розрахованих на читання однією людиною; комбінування тексту і зображень(схем, графіків і діаграм); творчі роботи учнів.
Веб-сайт – публікація поточної інформації або результатів досліджень;
Спілкування з широкою аудиторією; пошук інформації в різних регіонах.
Поглибити знання учнів можна, давши їм можливість використовувати Інтернет для отримання потрібної інформації та її аналізу.
 Наприклад, на уроках музичного мистецтва у 8-му класі учні самостійно підготували проекти за допомогою Інтернету та комп’ютерних сучасних технологий з теми “Що означає сучасність в музиці?». Це були  відео –проекти: «Життя і творчість Фрідеріка Шопена»; «Останній концерт Віктора Цоя»; « Творчість С.С.Прокоф’єва”. Я звернула увагу на те, що старшокласники зацікавленіше готуються до уроків музичного мистецтва, якщо отримують особисте завдання - підготувати презентацію чи знайти цікаву інформацію про окремих композиторів, музикантів, сучасних виконавців.
У початкових класах дітей більш можна зацікавити теорією музики, сольфеджуванням, музичними творами, якщо розповідь доповнюється демонстрацією мультимедійних ілюстрацій, презентаціями чи переглядом уривків з мультфільмів.
Наприклад, для уроків у 2-х класах, коли вивчаються нотна грамота та тривалості нот, я розробила мультимедійний проект « Веселі нотки». Нотки вилітають по одній на своє місце і мають свій колір; тривалості нот ми вивчаємо на прикладі яблучка, яке на очах розділюється на частини-залежно від того, яка тривалість нам потрібна. Діти набагато швидше засвоюють таким чином новий матеріал. Їм подобають уроки музичного мистецтва. 

 Проведення уроків з використанням мультимедійних технологій дає можливість:

використовувати ППЗ (Педагогічний програмний засіб «Музичне мистецтво»)
використовувати презентації Microsoft PowerPoint
використовувати ПК як засіб для демонстраціїї наочностей (твори живопису, портрети композиторів, тощо)
                     
прослуховувати музичні твори різних форматів
виконання пісень караоке
демонстрація фрагментів відеофільмів
проводити групове індивідуальне опитування учнів (тестування, кросворди, тощо)
                                               
Використання комп'ютерних технологій на уроках музичного мистецтва
 Використання комп’ютера на уроках музичного мистецтва здійснюється за такими напрямками:
  • застосування мультимедійного проектора на уроці, в презентаціях, що дає можливість більш ретельного відбору матеріалу, робить візуальний ряд більш якісним і разом з тим дозволяє виносити на екран необхідні терміни, таблиці та схеми;
  • набір і редагування тексту у процесі роботи над рефератами. Комп’ютер дає можливість якісного набору тексту, включаючи його подальшу редакторську правку і верстку з розміщенням репродукцій у тексті;
  • створення презентацій рефератів в програмі Роwer Point, що дозволяє зробити доповідь, виступ учнів більш наочною та цікавою.

Використання мультимедійних презентацій Microsoft PowerPoint на уроках
музичного мистецтва дає змогу:
-         організовувати демонстрації змісту уроку, завдань, підсумків роботи на уроках.
-         Демонструвати ноти, таблиці,схеми;
-         Демонструвати результатів групових проектів;
-         Демонструвати фрагменти музичних творів; портрети композиторів;
Програми для роботи з комп'ютером на уроці музичного мистецтва
  •  музичний програвач;
  •  програма для співу карооке;
  •  музичний конструктор;
  •  музичні енциклопедії;
  •  навчальні програми;

За допомогою табличного процесора можна розробити тестові завдання; шаблони; ребуси;кросворди, які можна використовувати як додатковий матеріал для учнів.
Мета створення дидактичних матеріалів:                                                                           - управління процесом засвоєння учнями знань з конкретної теми, підбиття підсумків їхньої дослідницької, пошукової або творчої діяльності.
Дидактичні матеріали, розроблені за допомогою табличного процесора, можуть передбачати перевірні тести, кросворди, таблиці. Такі матеріали допоможуть учням краще зрозуміти досліджуванні проблеми, а також набути
необхідних знань, умінь і навичок.
Microsoft Excel являє собою потужний інструмент, призначений для опрацювання, аналізу й відображення даних за допомогою електронних таблиць.
Це можуть бути різні дані, наприклад:
-         тривалості нот, динамічні  відтінки, лад.

-         інформація про біографію, музичну творчість композиторів;
-         статистичні дані про популярність українських народних пісень.
Крім того, за допомогою табличного процесора учні можуть зберігати й аналізувати інформацію, швидше розучувати пісенний матеріал, розв’язувати різноманітні практичні завдання, передбачати зміни, оцінювати результати, розглядати дані в різних формах, стежити за певними тенденціями музики і відображати їх у графіках, впорядковувати і класифікувати об’єкти тощо.

Структурний компонент – сприймання музики:
  • Учитель формує фонотеку до уроку
  • Відновлення якості звуку
  • Учні допомагають поповнювати фонотеку
Використання комп'ютерних технологій на уроках музичного мистецтва
Структурний компонент – пісенна творчість:
  • Використання караоке
  • Власноруч створювати фонограми
  • Регулювати швидкість та тональність пісні
Використання комп'ютерних технологій на уроках музичного мистецтва
Музикування на музичних інструментах:
  • Виконання ритмічних вправ на ударних музичних інструментах
  • Фортепіанна клавіатура може звучати як будь-який інструмент симфонічного оркестру
Використання комп'ютерних технологій на уроках музичного мистецтва
Розкриття творчого потенціалу учнів:
  • Учні створюють музичні твори із готових семплів
  • Створюють власні відеокліпи
  • Можуть бути діджеями
Використання комп'ютерних технологій на уроках музичного мистецтва
Ігрові види діяльності:
  • - Проведення гри “Караоке у класі”
  • - Проведення гри “Відгадай мелодію”
  • - Інтерактивні музичні ігри
Використання комп'ютерних технологій на уроках музичного мистецтва
Використання наочності:
  • Можливість знайти в мережі Інтернету будь-яку інформацію та зображення до уроків
  • Створення презентацій, відеофільмів, фотогалерей, віртуальних подорожей до музеїв, тощо…
  • Перегляд відеофільмів, мультфільмів, опер, балетів…
Використання комп'ютерних технологій на уроках музичного мистецтва
Оцінювання знань учнів:
  • Використання тестерів для створення тестових завдань
  • Створення тестів та кросвордів за допомогою офісних прикладних програм
  • Використовувати гру “пазли”

             Використання ІКТ на уроках музичного мистецтва

Використання ІКТ на уроках дає можливість досягнення наступних
педагогічних цілей:
  • підтримка групових та індивідуальних форм навчання в умовах класно-урочної системи організації навчального процесу;
  • створення комфортних умов комп’ютерної підтримки традиційних і новаторських технологій навчання;
  • підвищення пізнавального інтересу учнів;
  • забезпечення диференційованого підходу до вивчення предмету;
  • структуризація змісту навчання та активізації опорних знань.
 Створювати методичні матеріали можна за допомогою:
 Мультимедійних презентацій:
1.     Розробка автобіографічної презентації для знайомства з учнями на початку року.
2.     Розробка електронних варіантів лекції, супроводжуваних демонстрацією слайдів.
3.     Створення архівів уроків (презентацій) для додаткових занять з учнями, зокрема з відсутніми на уроках.
4.     Розробка презентацій для відкритих уроків та позакласних заходів.
5.     Розробка презентацій, призначених для демонстрації колегам або на батьківських зборах.
Веб-сторінок:
1.     Надання учням можливості звертатися до потрібного матеріалу вдома.
2.     Ознайомлення з навчальним предметом.
3.     Відображення звітів про позакласну роботу, конкурси, концерти з розміщенням фотографій та відео.
4.     Допомога учнів у виконанні домашніх завдань, самостійних досліджень,
Створення посилань на корисні освітні веб-сайти.
5.     Збирання за допомогою спеціальних форм відгуків  батьків та ставлення
учнів до вивчення предмета.

Публікація:
  1.Надсилання учням додому стислих оглядів курсу, програм та списків запланованих заходів.
  2. Створення інформаційних звітів із фотографіями концертів, конкурсів та іншу діяльність.
  Комп’ютерні комунікації допомагають спілкуватися учням і вчителям, що мешкають у різних країнах. Організація освітніх телемостів має велике
значення, як засіб обміну інформацією, знаннями, досвідом серед учнів і вчителів різних шкіл, міст і навіть країн.

Важливою проблемою у впровадженні використання сучасних технологій на уроках є обмежена кількість комп’ютерів та підключення їх до мережі Інтернету. Тому питання організації в школах доступу учнів до мережі Інтернету – чи на уроках, чи в межах позакласної роботи є особливо актуальним. Але я вважаю, що використання мультимедіа технологій – це майбутнє сучасної загальноосвітньої школи, тому кожному вчителю необхідно володіти цими технологіями і використовувати їх на уроках, особливо на уроках музичного мистецтва.
Висновок
Завдячуючи впровадженню інтерактивних технологій на уроках музичного мистецтва, з'являється можливість на високому рівні якості проводити «нестандартні» уроки. Якщо послідовно й систематично використовувати на уроках музичного мистецтва комп'ютерні технології, стає легше контролювати творчий розвиток учнів, формувати спеціалізовані знання в процесі навчання й виховання особистості в музиці, реалізувати можливості сучасних засобів навчання. Використання  мультимедійних  технологій сприяє закріпленню інтегрованих знань та формуванню вмінь, набутих на уроках музики,  образотворчого   мистецтва,    літератури,   які надихають на створення   власного   творчого   доробку,  дозволяють учителю музики контролювати художньо-творчий розвиток учня,  формувати   спеціалізовані  знання   у процесі виховання особистості в музиці, реалізувати  можливості сучасних засобів навчання.



Комментариев нет:

Отправить комментарий